zaterdag 20 januari 2007

Roland recenseert: Het leven ?

Een nogal ambiteus begin, ik weet het. Het meteen hebben over het leven.
Het leven, heeft het zin ?
En zou je gelukkig worden als je de zin van het leven wist ?

Heeft het leven zin? Dat is iets wat mij vaak bezighoudt.
Het leven heeft wat mij betreft niet zomaar zin. Je bent er nou eenmaal.
Je bent op de wereld gezet en dat heeft geen verdere betekenis. Er is geen god. Er is geen vaststaand levensdoel. Er is geen hemel waar je jezelf voor moet bewijzen om erin te mogen. Er is alleen nu. Dit moment, dit leven.
Leer er maar mee leven zou ik zeggen.

Toch ben ik (en velen met mij vermoed ik) vaak geneigd om te denken, "is er meer dan dit?", "Zal ik ooit achter de zin van mezelf en mijn bestaan komen?"
Soms lijkt het wel alsof geluk afhangt van het antwoord op die vragen.
Maarja, waarschijnlijk kan je je hele leven lang denken over zin en missies enzovoorts maar zal je er nooit antwoord op krijgen

Wat een dilemma, zingeving geeft geluk, maar het leven heeft niet zomaar zin.
Zit je nu op een dood spoor ?, nee wat mij betreft niet, ik denk dat in dit dilemma juist de sleutel tot geluk zou kunnen liggen, met andere woorden:

Je leven heet niet zomaar zin, dus je moet er zelf voor zorgen dat jij je leven zin geeft.

Dus het leven is zinloos, totdat je er zelf zin aan geeft!, een heerlijke gedachte toch?
je moet het zelf doen, je moet zelf de handen uit de mouwen steken en niet vertrouwen op hogere machten die het voor je regelen.

En hoe pak je dat dan aan? hoe geef je je leven zin?
Tja dat is nou juist hetgene waar ik nog niet achter ben,
dat hou je nog van me tegoed.

woensdag 10 januari 2007

Het begin van ?

Het begin van een glansrijke blog-carriere ? waarschijnlijk niet.

Maar toch mijn eigen plekje op internet om het resultaat van het nadenken van ondergetekende te vereeuwigen. Een plekje gewijd aan de meest elementaire functie van de mens. Denken.

Ook ik maak mij zo nu en dan schuldig aan dit proces en heb dan ook dit digitale podium betreden om u onregelmatig op de hoogte te kunnen stellen van mijn hersenspinsels.

Voel je vrij om erop te reageren, voel je ook vrij om het niet te doen.

Hou je soepel, en tot blog.

Roland.